Συλλέκτης ροής

Τι έχει να μας πει ένα Μουσείο Οικονομίας;

Πολιτισμός (in.gr) -

Εδώ και λίγες εβδομάδες το Παρίσι έχει ένα μουσείο οικονομίας, το Citéco. Σκοπός του ιδρύματος είναι να εξηγήσει με ευρηματικό τρόπο την πολύπλοκη παγκόσμια οικονομία – όχι μόνο στα γαλλικά, αλλά και στα αγγλικά και τα ισπανικά.

Πρόκειται για το πρώτο μουσείο οικονομίας στην Ευρώπη και, αν πιστεύετε ότι θα είναι ένας βαρετός και άχρωμος χώρος, ίσως θα έπρεπε να το ξανασκεφτείτε. Επισκέπτες υποστηρίζουν ότι συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Στο μουσείο μπορεί να θαυμάσει κανείς πάνω από 50 βίντεο, 20 ηλεκτρονικά παιχνίδια, φωτογραφίες και γλυπτά, όπως ένα πανύψηλο γλυπτό από πλαστικό με εκατοντάδες πούπουλα, μαργαριτάρια, κοχύλια και κέρματα που κάποτε αποτελούσαν μέσο πληρωμής.

Ο διευθυντής του μουσείου Φιλίπ Ζινέστ δηλώνει ότι για πολλούς Γάλλους η παγκόσμια οικονομία είναι ένα μυστήριο, το οποίο δεν μπορεί να εξηγηθεί σε ένα Μουσείο Χρήματος ή Εθνικής Τράπεζας. Οι μηχανισμοί της οικονομίας πρέπει να γίνονται κατανοητοί από ανθρώπους κάθε ηλικίας από 7 μέχρι 77 ετών, υποστηρίζει ο ίδιος.

Ως πρότυπο για τη δημιουργία του Citéco λειτούργησε το Museo Interactivo de Economía στην πόλη του Μεξικού, το οποίο άνοιξε πριν από 13 χρόνια τις πύλες του ως το πρώτο διαδραστικό μουσείο οικονομίας στον κόσμο.

Από θησαυροφυλάκιο, αίθουσα προβολής

Το Citéco στο Παρίσι βρίσκεται σε ένα πολύ ωραίο κτίριο, το οποίο χτίστηκε μεταξύ του 1878 και του 1882. Από το 1919 και μέχρι το 2006 στεγαζόταν εκεί η Εθνική Τράπεζα της Γαλλίας. Ακόμη και τώρα που πλέον στους χώρους αυτούς έχει βρει τη θέση του το Μουσείο Οικονομίας, πολλά θυμίζουν ότι μέχρι πριν από λίγα χρόνια η Τράπεζα υποδεχόταν εκεί τους πιο πλούσιους πελάτες της. Όπως η αίθουσα με τα θησαυροφυλάκια στο ισόγειο που βρίσκεται πίσω από μια βαριά, θωρακισμένη πόρτα. Μόνο που σήμερα στη λεγόμενη «Salle de coffres» δεν φυλάσσονται πια ράβδοι χρυσού αλλά προβάλλεται η ταινία μικρού μήκους «Η Τράπεζα» με τον Τσάρλι Τσάπλιν.

Μέσα από ένα σκάνερ, όπως αυτά του αεροδρομίου, περνούν διάφορα αντικείμενα. Το μηχάνημα δείχνει τη σύνθεση των αντικειμένων και εξηγεί τις μεγάλες διαδρομές που ακολουθούν τα προϊόντα σήμερα μέχρι να φτάσουν στον καταναλωτή. Επίσης υπάρχει μια αίθουσα συνεδριάσεων, όπου διεξάγεται μια εικονική Σύνοδος Κορυφής για το Κλίμα. Εκεί οι επισκέπτες μπορούν να μπουν στο ρόλο των εκπροσώπων κρατών και κυβερνήσεων και να διαπραγματευτούν.

Η δημιουργία του μουσείου κόστισε επίσημα 50 εκατομμύρια ευρώ. Ανεπίσημα λέγεται ότι ενδέχεται να έφτασε και τα 100 εκατομμύρια. Το έργο χρηματοδοτήθηκε από τη Εθνική Τράπεζα της Γαλλίας, η οποία σήμερα είναι μέλος του Ευρωπαϊκού Συστήματος Κεντρικών Τραπεζών. Τι σημαίνει αυτό; Μια επίσκεψη στο Citéco θα σας δώσει την απάντηση.

Σαμπίνε Γκλάουμπιτς (dpa)

Επιμέλεια: Αλεξάνδρα Κοσμά

Η θέση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Νέων για το Ψηφιακό Αγαθό στα δικαιώματα των παιδιών σε σχέση με το ψηφιακό περιβάλλον

Safer Internet -

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Νέων για το Ψηφιακό Αγαθό (European Council for Digital Good) υπέβαλλε στα Ηνωμένα Έθνη τη θέση του σχετικά με το πώς το ψηφιακό περιβάλλον έχει επηρεάσει - θετικά ή αρνητικά - τα θεμελιώδη δικαιώματα των παιδιών. Ειδικότερα, τα 15 μόνιμα μέλη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, ηλικίας μεταξύ 13 και 21 ετών, διατύπωσαν τις απόψεις τους σχετικά με ορισμένα από τα σημαντικά δικαιώμα...

16 στόχοι για τα 16 χρόνια του εορτασμού της "Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου"

Safer Internet -

Σήμερα εορτάζεται για 16η χρονιά η "Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου", ημέρα που προτάθηκε το 2002 στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή από την Δρ. Βερόνικα Σαμαρά, μέσα στο πρόγραμμα "SafeBorders", και εορτάσθηκε για πρώτη φορά τον Φεβρουάριο του 2004. Για τον εορτασμό αυτό, περισσότεροι από 2000 νέοι από 35 χώρες ψήφισαν τα 16 θέματα που πιστεύουν ότι πρέπει να είναι οι προτεραιότητες για το 2020, γ...

Ασφυκτιούν στη Γερμανία από την κάπνα και τη μυρωδιά του ντονέρ

Επιστήμη (in.gr) -

Ανεξάρτητα αν κανείς περπατάει στους δρόμους της Κωνσταντινούπολης, της Κολωνίας ή του Μάνχαϊμ τα προβλήματα που ξεπηδούν από τα μαγαζιά που πουλάνε ντονέρ και κεμπάμπ είναι τα ίδια.

Παραπονιούνται οι γείτονες

Η κάπνα και η μυρωδιά είναι συχνά ενοχλητικά για τους περιοίκους. Οι γείτονες παραπονιούνται ότι δεν μπορούν να καθίσουν το καλοκαίρι στα μπαλκόνια τους και δεν μπορούν να ανοίξουν τα παράθυρά τους. Η ανησυχία αυτή απλώνεται σε διάφορες γερμανικές πόλεις.

Στην Κολωνία και το Μάνχαϊμ εστιάτορες και ιδιώτες αναζητούν από κοινού λύση, η οποία ορισμένες φορές στηρίζεται και από τους δήμους σε τεχνολογικό επίπεδο.

Συχνά, οι πιο εύποροι εστιάτορες τοποθετούν ειδικά φίλτρα, τα οποία τραβάνε την τσίκνα και από άλλα μαγαζιά. Στην Κολωνία αυτή η εκστρατεία έχει την επωνυμία «Νόστιμο κεμπάμπ με καθαρό αέρα».

Αλλά και στο Μάνχαϊμ παρατηρείται κινητικότητα γύρω από το θέμα. Ο Γιλμάζ Ακιλμάκ θέλει να κάνει το μαγαζί του πρότυπο για τους συναδέλφους του. Στην Τουρκία ανακάλυψε συσκευή, η οποία δεν τραβάει μόνο την κάπνα αλλά και τη μυρωδιά και κοστίζει 30.000 ευρώ.

Λύσεις από δήμους και πολίτες

Κάνει θραύση το ντονέρ στην Κολωνία

Μέχρι σήμερα είχε δαπανήσει 125.000 ευρώ σε ειδική κατασκευή, η οποία τελικά τραβούσε την κάπνα αλλά όχι τη μυρωδιά. Στόχος του είναι να συμμετάσχει και ο δήμος στα έξοδα, μιας και όπως λέει πληρώνει φόρο επιτηδεύματος και απασχολεί 300 εργαζόμενους. Ο δήμος πάντως ανταπαντά πως αυτά τα έξοδα βαρύνουν τον επιχειρηματία.

Οι αρχές έχουν διάφορες ιδέες, όπως για παράδειγμα την κατασκευή ψηλότερων καμινάδων, οι οποίες όμως θα χαλούσαν την αισθητική της πόλης, ή ακόμα τη σύσταση ομάδων εμπειρογνωμόνων, οι οποίοι κατά τη διάρκεια του χρόνου θα κάνουν μετρήσεις και στο τέλος θα συντάξουν έκθεση για τις εκπομπές του καπνού και τη μυρωδιά.

Για τον Αντρέας Χούπκε, δημοτικό σύμβουλο στην Κολωνία, όλα αυτά τα μέτρα διαρκούν πολύ. Εδώ και τέσσερα χρόνια αγωνίζεται στην περιοχή του Αϊγκελστάιν, όπου υπάρχουν πολλά μαγαζιά με ντονέρ, ώστε κάτοικοι και μαγαζάτορες να μπορούν να αναπνεύσουν ελεύθερα.

Η κάπνα από τα κάρβουνα είναι επιβλαβής για την υγεία πιστεύει. Το ίδιο πιστεύει και ο παιδίατρος Κρίστιαν Ντέρινγκ, ο οποίος λέει πως «η κάπνα από τα κάρβουνα αρρωσταίνει».

Κατά τη διάρκεια του ψησίματος του κρέατος στα κάρβουνα, παράγεται πολύ λεπτή σκόνη, η οποία μέσω της αναπνοής πηγαίνει στο αίμα. Το αποτέλεσμα είναι αύξηση του κινδύνου για καρδιακά και εγκεφαλικά νοσήματα.

Εκτός αυτού, η λεπτή αυτή σκόνη θα μπορούσε να προκαλέσει άσθμα, αποδυνάμωση του ανοσοποιητικού και καρκίνο. Ακόμη, έγκυες διατρέχουν τον κίνδυνο να γεννήσουν λιποβαρή παιδιά.

Ο γιατρός όμως είναι αισιόδοξος. Εξι εστιάτορες στο Αϊγκελστάιν μαζί με μηχανικούς αναζητούν λύσεις. Σύντομα το ντονέρ μπορεί να είναι όχι μόνο νόστιμο αλλά και ακίνδυνο.

Πηγή: Deutche Welle

Ασφυκτιούν στη Γερμανία από την κάπνα και τη μυρωδιά του ντονέρ

Τεχνολογία (in.gr) -

Ανεξάρτητα αν κανείς περπατάει στους δρόμους της Κωνσταντινούπολης, της Κολωνίας ή του Μάνχαϊμ τα προβλήματα που ξεπηδούν από τα μαγαζιά που πουλάνε ντονέρ και κεμπάμπ είναι τα ίδια.

Παραπονιούνται οι γείτονες

Η κάπνα και η μυρωδιά είναι συχνά ενοχλητικά για τους περιοίκους. Οι γείτονες παραπονιούνται ότι δεν μπορούν να καθίσουν το καλοκαίρι στα μπαλκόνια τους και δεν μπορούν να ανοίξουν τα παράθυρά τους. Η ανησυχία αυτή απλώνεται σε διάφορες γερμανικές πόλεις.

Στην Κολωνία και το Μάνχαϊμ εστιάτορες και ιδιώτες αναζητούν από κοινού λύση, η οποία ορισμένες φορές στηρίζεται και από τους δήμους σε τεχνολογικό επίπεδο.

Συχνά, οι πιο εύποροι εστιάτορες τοποθετούν ειδικά φίλτρα, τα οποία τραβάνε την τσίκνα και από άλλα μαγαζιά. Στην Κολωνία αυτή η εκστρατεία έχει την επωνυμία «Νόστιμο κεμπάμπ με καθαρό αέρα».

Αλλά και στο Μάνχαϊμ παρατηρείται κινητικότητα γύρω από το θέμα. Ο Γιλμάζ Ακιλμάκ θέλει να κάνει το μαγαζί του πρότυπο για τους συναδέλφους του. Στην Τουρκία ανακάλυψε συσκευή, η οποία δεν τραβάει μόνο την κάπνα αλλά και τη μυρωδιά και κοστίζει 30.000 ευρώ.

Λύσεις από δήμους και πολίτες

Κάνει θραύση το ντονέρ στην Κολωνία

Μέχρι σήμερα είχε δαπανήσει 125.000 ευρώ σε ειδική κατασκευή, η οποία τελικά τραβούσε την κάπνα αλλά όχι τη μυρωδιά. Στόχος του είναι να συμμετάσχει και ο δήμος στα έξοδα, μιας και όπως λέει πληρώνει φόρο επιτηδεύματος και απασχολεί 300 εργαζόμενους. Ο δήμος πάντως ανταπαντά πως αυτά τα έξοδα βαρύνουν τον επιχειρηματία.

Οι αρχές έχουν διάφορες ιδέες, όπως για παράδειγμα την κατασκευή ψηλότερων καμινάδων, οι οποίες όμως θα χαλούσαν την αισθητική της πόλης, ή ακόμα τη σύσταση ομάδων εμπειρογνωμόνων, οι οποίοι κατά τη διάρκεια του χρόνου θα κάνουν μετρήσεις και στο τέλος θα συντάξουν έκθεση για τις εκπομπές του καπνού και τη μυρωδιά.

Για τον Αντρέας Χούπκε, δημοτικό σύμβουλο στην Κολωνία, όλα αυτά τα μέτρα διαρκούν πολύ. Εδώ και τέσσερα χρόνια αγωνίζεται στην περιοχή του Αϊγκελστάιν, όπου υπάρχουν πολλά μαγαζιά με ντονέρ, ώστε κάτοικοι και μαγαζάτορες να μπορούν να αναπνεύσουν ελεύθερα.

Η κάπνα από τα κάρβουνα είναι επιβλαβής για την υγεία πιστεύει. Το ίδιο πιστεύει και ο παιδίατρος Κρίστιαν Ντέρινγκ, ο οποίος λέει πως «η κάπνα από τα κάρβουνα αρρωσταίνει».

Κατά τη διάρκεια του ψησίματος του κρέατος στα κάρβουνα, παράγεται πολύ λεπτή σκόνη, η οποία μέσω της αναπνοής πηγαίνει στο αίμα. Το αποτέλεσμα είναι αύξηση του κινδύνου για καρδιακά και εγκεφαλικά νοσήματα.

Εκτός αυτού, η λεπτή αυτή σκόνη θα μπορούσε να προκαλέσει άσθμα, αποδυνάμωση του ανοσοποιητικού και καρκίνο. Ακόμη, έγκυες διατρέχουν τον κίνδυνο να γεννήσουν λιποβαρή παιδιά.

Ο γιατρός όμως είναι αισιόδοξος. Εξι εστιάτορες στο Αϊγκελστάιν μαζί με μηχανικούς αναζητούν λύσεις. Σύντομα το ντονέρ μπορεί να είναι όχι μόνο νόστιμο αλλά και ακίνδυνο.

Πηγή: Deutche Welle

«Έπεσε» η Google: Ποιες χώρες αντιμετωπίζουν προβλήματα σύνδεσης

Επιστήμη (in.gr) -

Τον γύρο του κόσμου κάνει η είδηση ότι οι χρήστες των υπηρεσιών της Google αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα.

Η έλλειψη πρόσβασης αφορά κυρίως δυτικές και ανατολικές πολιτείες των ΗΠΑ. Όμως πρόβλημα υπάρχει και σε περιοχές της Βρετανίας, του Βελγίου και της Βραζιλίας.

Η Google, σύμφωνα με χρήστες, αντιμετωπίζει προβλήματα στον σέρβερ της. Λόγω των προβλημάτων, είναι αδύνατη η σύνδεση σε υπηρεσίες. Όμως, το πρόβλημα εντοπίζεται μάλλον στον Google Chrome, καθώς η σύνδεση από άλλους browsers, φαίνεται ότι είναι εφικτή.

Η Google επιβεβαίωσε ότι πολλοί χρήστες είναι αδύνατον να συνδεθούν και ανέφερε ότι υπάρχει πρόβλημα στην επίλυση του προβλήματος.

«Έπεσε» η Google: Ποιες χώρες αντιμετωπίζουν προβλήματα σύνδεσης

Τεχνολογία (in.gr) -

Τον γύρο του κόσμου κάνει η είδηση ότι οι χρήστες των υπηρεσιών της Google αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα.

Η έλλειψη πρόσβασης αφορά κυρίως δυτικές και ανατολικές πολιτείες των ΗΠΑ. Όμως πρόβλημα υπάρχει και σε περιοχές της Βρετανίας, του Βελγίου και της Βραζιλίας.

Η Google, σύμφωνα με χρήστες, αντιμετωπίζει προβλήματα στον σέρβερ της. Λόγω των προβλημάτων, είναι αδύνατη η σύνδεση σε υπηρεσίες. Όμως, το πρόβλημα εντοπίζεται μάλλον στον Google Chrome, καθώς η σύνδεση από άλλους browsers, φαίνεται ότι είναι εφικτή.

Η Google επιβεβαίωσε ότι πολλοί χρήστες είναι αδύνατον να συνδεθούν και ανέφερε ότι υπάρχει πρόβλημα στην επίλυση του προβλήματος.

Πόσο επηρέασε η Κλιματική Αλλαγή την Ελλάδα

Τεχνολογία (in.gr) -

Μια ενδιαφέρουσα έρευνα για την αύξηση των θερμοκρασιών που είναι απόρροια της Κλιματικής Αλλαγής τόσο σε ευρύτερο όσο και σε τοπικό επίπεδο, φιλοξενεί η εφημερίδα «Τα Νέα».

Συγκεκριμένα, στο δημοσίευμα γίνεται λόγος για τις υψηλότερες θερμοκρασίες που καταγράφηκαν στη χώρα μας το θέρος του 2019 και ποια… ρεκόρ έσπασαν.

Πηγή: onetv.gr

Πόσο επηρέασε η Κλιματική Αλλαγή την Ελλάδα

Επιστήμη (in.gr) -

Μια ενδιαφέρουσα έρευνα για την αύξηση των θερμοκρασιών που είναι απόρροια της Κλιματικής Αλλαγής τόσο σε ευρύτερο όσο και σε τοπικό επίπεδο, φιλοξενεί η εφημερίδα «Τα Νέα».

Συγκεκριμένα, στο δημοσίευμα γίνεται λόγος για τις υψηλότερες θερμοκρασίες που καταγράφηκαν στη χώρα μας το θέρος του 2019 και ποια… ρεκόρ έσπασαν.

Πηγή: onetv.gr

Τροποποιήθηκε η σύνθεση του ΚΑΣ – Ικανοποίηση του Ενιαίου Συλλόγου Υπαλλήλων ΥΠΠΟ

Πολιτισμός (in.gr) -

Την ικανοποίησή τους για τη νέα σύνθεση -μετά τις αντιδράσεις- του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) και του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ) εκφράζουν σε ανακοινώσεις τους ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων του υπουργείου Πολιτισμού και ο Ενιαίος Σύλλογος Αττικής, Στερεάς και Νήσων.

Σε προηγούμενη ανακοίνωσή του, ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων του υπουργείου Πολιτισμού έκανε λόγο για «ευθεία παραβίαση του Αρχαιολογικού Νόμου, κάτι που θίγει όχι μόνο το κύρος του Συμβουλίου, αλλά σε κάθε περίπτωση και τη νομιμότητα των αποφάσεών του» και ζητούσε από την υπουργό «η νέα σύνθεση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου να είναι σύμφωνη με τα προβλεπόμενα στον Ν. 3028/2002».

Όπως αναφέρει, «ο Σύλλογος εντόπισε την παρατυπία και ζήτησε την άμεση διόρθωσή της. Το ζήτημα ήταν θεσμικό και σοβαρό: η άμεση τροποποίηση της σύνθεσης του ΚΑΣ από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ αποδεικνύει ότι η παραβίαση του άρθρου 50 του Ν. 3028/2002 ήταν κατάδηλη, γι’ αυτό υπήρξε και η άμεση διόρθωση» σημειώνει.

Η ανακοίνωση του Ενιαίου Συλλόγου Υπαλλήλων ΥΠΠΟ

«Την ικανοποίησή του για την αποκατάσταση της νομιμότητας, ειδικά όταν πρόκειται για ένα τόσο σοβαρό θέμα, όπως η συγκρότηση των ανώτερων συλλογικών γνωμοδοτικών συμβουλίων του ΥΠΠΟΑ» εκφράζει με ανακοίνωσή του ο Ενιαίος Σύλλογος Αττικής, Στερεάς και Νήσων, «μετά την τροποποίηση στη σύνθεση του ΚΑΣ (ΦΕΚ 580/16-8-2019)».

«Ο Σύλλογος με ανακοίνωση του Δ.Σ. την Παρασκευή 16-8-2019 εντόπισε την παρατυπία και ζήτησε την άμεση διόρθωσή της. Το ζήτημα ήταν θεσμικό και σοβαρό: η άμεση τροποποίηση της σύνθεσης του ΚΑΣ από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ αποδεικνύει ότι η παραβίαση του άρθρου 50 του Ν. 3028/2002 ήταν κατάδηλη, γι’ αυτό υπήρξε και η άμεση διόρθωση» σημειώνει, μεταξύ άλλων, ο Σύλλογος.

Η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων

Στην ανασύσταση του ΚΑΣ και στο θέμα του Ελληνικού, αναφέρεται με ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων (ΠΟΕ) ΥΠΠΟ, η οποία, όπως λέει, «παρακολουθεί το τελευταίο χρονικό διάστημα να εξελίσσεται στο υπουργείο Πολιτισμού μια προσπάθεια απαξίωσης θεσμών και προσώπων, εξυπηρετώντας μόνο μικροπολιτικές σκοπιμότητες».

«Τελευταίο δείγμα αυτής της προσπάθειας ήταν η ανασύσταση του ΚΑΣ. Με ανεξήγητη σπουδή και ταχύτητα οι δύο μειοψηφούσες παρατάξεις του Ενιαίου Συλλόγου οι οποίες λειτουργώντας αντιδημοκρατικά απέκλεισαν την πρώτη παράταξη από το προεδρείο, προσπαθούν να εμφανιστούν ως η μοναδική φωνή των εργαζομένων στο ΥΠΠΟΑ» σημειώνει, μεταξύ άλλων, η ΠΟΕ ΥΠΠΟ.

Παράλληλα, εκφράζει τη στήριξή της στην επί οκταετία Γενική Διευθύντρια Αναστήλωσης και Τεχνικών έργων, η οποία «ενώ νομότυπα σύμφωνα με το ΠΔ 123/1984 θα μπορούσε να συμμετέχει στο ΚΑΣ για λόγους ευθιξίας υπέβαλε την παραίτηση της».

«Το θέμα όμως τελικά δεν ήταν το πρόσωπο της κ. Γατοπούλου», επισημαίνει η ΠΟΕ ΥΠΠΟ, τονίζοντας ότι «το έργο αυτών των ομάδων, οι οποίες αποτελούν μικρές μειοψηφίες στο σύνολο των εργαζομένων, και βρίσκονταν σε πλήρη συνεννόηση και ευθυγράμμιση με την προηγούμενη πολιτική ηγεσία, ήταν να βάζουν εμπόδιο στην επένδυση του Ελληνικού εκθέτοντας το ΚΑΣ με πισωγυρίσματα και απαξιώνοντάς το στα μάτια των πολιτών, χιλιάδες από τους οποίους περιμένουν να εξεταστούν οι υποθέσεις τους από το αρμόδιο όργανο».

 

Συγκλονίζει ο Γιώργος Νταλάρας για τον Μάνο Ελευθερίου: Βρίσκομαι ακόμη σε κατάσταση σοκ

Πολιτισμός (in.gr) -

«Βρίσκομαι ακόμη νομίζω σε κατάσταση σοκ. Ο θάνατος ενός αγαπημένου σου ανθρώπου σε αρρωσταίνει, εξομολογείται ο Γιώργος Νταλάρας , σε συνέντευξή του στο ΒΗΜΑ της Κυριακής για τον Μάνο Ελευθερίου, τονίζοντας ότι ήταν τόσο ξαφνικός ο θάνατός του που δεν πρόλαβε να τον αποχαιρετήσω.

Με αφορμή τις συναυλίες που θα δώσει ο σπουδαίος τραγουδιστής παρέα με τον Μίλτο Πασχαλίδη ως φόρο τιμής στη μνήμη και στο έργο του τόσο σημαντικού στιχουργού και λογοτέχνη που πέθανε ξαφνικά πέρυσι το καλοκαίρι, ο Γιώργος Ντάλαρας στη συνέντευξή του, αναφέρει:

«Ξέρετε, όταν έχεις έναν άνθρωπο στη στενή παρέα σου δύσκολα αντιλαμβάνεσαι ποιος ακριβώς είναι και τι έχει κάνει. Μόλις νιώσεις το κρύο ξόρκι του θανάτου, τότε καταλαβαίνεις τι έχασες. Πριν πεθάνει τόσο ξαφνικά ο Μάνος, σχεδιάζαμε να ανεβάσουμε σε μορφή παράστασης τον «Νοητό Λύκο», ένα ποίημα-ποταμό, ένα από τα σημαντικότερα έργα του (σ.σ.: κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο). Καταλαβαίνει πολλά κανείς για εκείνον διαβάζοντάς το. Ο Μάνος σε εκείνη την παράσταση ήθελε να είναι παρών. Οχι ως θεατής, παρών επάνω στη σκηνή. Σκεφτήκαμε πάρα πολύ οι συντελεστές αν θα έπρεπε να προχωρήσουμε με το συγκεκριμένο εγχείρημα, ήταν μεγάλη η συναισθηματική φόρτιση, όμως τελικά το κάναμε. Το νιώθαμε λίγο σαν χρέος. Πέρασε λίγος καιρός ακόμη, είδα τη θλίψη που προκάλεσε στον καλλιτεχνικό χώρο ο θάνατός του και συνεχώς με βασάνιζε η σκέψη του τι θα κάναμε στη συνέχεια, διότι πιστεύω πως οι άνθρωποι πεθαίνουν πραγματικά όταν δεν τους θυμάσαι και δεν τιμάς τη μνήμη τους».

Ο Γιώργος Νταλάρας επισημαίνει ότι ο Μάνος Ελευθερίου «ήταν πάντα ενεργός και δημιουργικός, ποτέ αμέτοχος στα τεκταινόμενα. Μεγάλο πλήγμα η απώλειά του».

Ερωτηθείς σχετικά του τι λείπει περισσότερο, ο Γιώργος Νταλάρας περιγράφει: «Πρώτα-πρώτα μου λείπει η παρέα του. Το να χτυπήσει το τηλέφωνο και να μου πει: «Ελα από εδώ, έφτιαξα γλυκό κυδώνι». Τα μικρά καθημερινά πράγματα που όταν τα χάνεις φτωχαίνει η ζωή σου. Για μένα αποτελούσε και μια πατρική φιγούρα. Ηταν πάντοτε προστατευτικός απέναντί μου, μου έδινε συμβουλές. Μου έλεγε: «Μη μιλάς πολύ σε ανθρώπους που δεν καταλαβαίνουν τι τους λες». Ηταν τόσο ξαφνικός ο θάνατός του που δεν πρόλαβα να τον αποχαιρετήσω. Δεν ξέρω πώς να περιγράψω αυτό το συναίσθημα, αλλά όσοι το έχουν νιώσει καταλαβαίνουν τι εννοώ».

 

Ακτίνες Χ ρίχνουν «φως» σε άγνωστα προσχέδια της «Παρθένου των Βράχων» του Ντα Βίντσι

Τεχνολογία (in.gr) -

Ο διάσημος πίνακας «Η Παρθένος των Βράχων» του ιδιοφυούς καλλιτέχνη Λεονάρντο ντα Βίντσι είχε αρχικά μία διαφορετική σύνθεση, όπως αποκαλύφθηκε από μία νέα μελέτη του από την Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, η οποία έφερε στο φως δύο διαφορετικά προσχέδια με τα ίδια πρόσωπα του δημοφιλούς έργου σε διαφορετικές στάσεις από την τελική εκτέλεσή τους.

Στην πρώτη σύνθεση, ο άγγελος κρατά τον Ιησού βρέφος πολύ πιο σφικτά και οι δύο φιγούρες έχουν σκιτσαριστεί πιο ψηλά στην επιφάνεια του πίνακα. Η Παρθένος επίσης κοιτάζει προς την πλευρά του ζεύγους των μορφών αυτών, αντί να στρέφει το βλέμμα προς τα κάτω, όπως στον τελικό πίνακα. Μία δεύτερη σύνθεση προσεγγίζει πολύ περισσότερο στο τελικό αποτέλεσμα, όμως το πιο σημαντικό είναι πως ρίχνει ακόμη πιο άπλετο φως στη διαδικασία της καλλιτεχνικής εργασίας του Λεονάρντο. Στη σύνθεση αυτή το κεφάλι του Ιησού βρέφους εμφανίζεται προφίλ και ορισμένες από τις μπούκλες του άγγελου έχουν απαλειφθεί. Οι ειδικοί ενόπισαν επίσης αποτυπώματα από χέρια στην επιφάνειά της από το σβήσιμο των γραμμών πάνω στην επιφάνεια του πίνακα, τα οποία ίσως ανήκουν σε κάποιον από τους βοηθούς του καλλιτέχνη, ή ακόμη και στον ίδιον τον ντα Βίντσι.

Οι νέες αποκαλύψεις πραγματοποιήθηκαν με τη χρήση υλικών τα οποία περιείχαν ψευδάργυρο, που επιτρέπει στα επικαλυμμένα σχέδια να γίνονται ορατά στις φωσφορίζουσες αποτυπώσεις των ακτίνων Χ. Η επιστημονική ανάλυση του πίνακα χρησιμοποίησε επίσης νέες ειδικές αποτυπώσεις υπέρυθρων και υπερφασματικών ακτίνων. Η έρευνα, που ξεκίνησε το 2004 είχε δείξει αρχικά πως η στάση της Παρθένου είχε αλλάξει, αλλά τότε λίγα είχαν αποκαλυφθεί για τις άλλες αλλαγές στις θέσεις των άλλων προσώπων του πίνακα. Το 2008 είχε πραγματοποιηθεί μία 18μηνη συντήρηση κι αποκατάσταση του πίνακα, ο οποίος ξαναεκτέθηκε προς τέρψιν του κοινού το 2010.

Ο πίνακας «Η Παρθένος τω Βράχων» αποτελεί τη δεύτερη εκδοχή του Λεονάρντο για το ίδιο θέμα (μολονότι πολλοί μελετητές αμφισβητούν την πατρότητα του μεγίστου των καλλιτεχνών της Αναγέννησης). Πολλοί ειδικοί θεωρούν πως οι πελάτες του Λεονάρντο δεν έμειναν ικανοποιημένοι από τον αρχικό πίνακα και τον ανάγκασαν να τον ξαναφιλοτεχνήσει. Η πρώτη εκδοχή του 1480 ανήκει στο Μουσείο του Λούβρου.

Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου ανακοίνωσε την ανακάλυψη των επικαλυμμένων σχεδίων πριν το άνοιγμα της νέας έκθεσης στις 9 Νοεμβρίου, στην οποία το κεντρικό έκθεμα θα είναι η «Παρθένος των Βράχων» και θα αφιερώνεται στον εορτασμό των 500 χρόνων από τον θάνατο του μεγάλου καλλιτέχνη. Η έκθεση θα καταλαμβάνει τις αίθουσες του ισογείου της Πινακοθήκης και οι θεατές θα μπορούν να εξερευνήσουν τους τρόπους και τη διαδικασία εκτέλεσης των έργων του με βάση τα ευρήματα και τις αναλύσεις της επιστημονικής έρευνας.

Γιώργης-Βύρων Δάβος

Πηγή: Artsy Magazine

Ακτίνες Χ ρίχνουν «φως» σε άγνωστα προσχέδια της «Παρθένου των Βράχων» του Ντα Βίντσι

Επιστήμη (in.gr) -

Ο διάσημος πίνακας «Η Παρθένος των Βράχων» του ιδιοφυούς καλλιτέχνη Λεονάρντο ντα Βίντσι είχε αρχικά μία διαφορετική σύνθεση, όπως αποκαλύφθηκε από μία νέα μελέτη του από την Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, η οποία έφερε στο φως δύο διαφορετικά προσχέδια με τα ίδια πρόσωπα του δημοφιλούς έργου σε διαφορετικές στάσεις από την τελική εκτέλεσή τους.

Στην πρώτη σύνθεση, ο άγγελος κρατά τον Ιησού βρέφος πολύ πιο σφικτά και οι δύο φιγούρες έχουν σκιτσαριστεί πιο ψηλά στην επιφάνεια του πίνακα. Η Παρθένος επίσης κοιτάζει προς την πλευρά του ζεύγους των μορφών αυτών, αντί να στρέφει το βλέμμα προς τα κάτω, όπως στον τελικό πίνακα. Μία δεύτερη σύνθεση προσεγγίζει πολύ περισσότερο στο τελικό αποτέλεσμα, όμως το πιο σημαντικό είναι πως ρίχνει ακόμη πιο άπλετο φως στη διαδικασία της καλλιτεχνικής εργασίας του Λεονάρντο. Στη σύνθεση αυτή το κεφάλι του Ιησού βρέφους εμφανίζεται προφίλ και ορισμένες από τις μπούκλες του άγγελου έχουν απαλειφθεί. Οι ειδικοί ενόπισαν επίσης αποτυπώματα από χέρια στην επιφάνειά της από το σβήσιμο των γραμμών πάνω στην επιφάνεια του πίνακα, τα οποία ίσως ανήκουν σε κάποιον από τους βοηθούς του καλλιτέχνη, ή ακόμη και στον ίδιον τον ντα Βίντσι.

Οι νέες αποκαλύψεις πραγματοποιήθηκαν με τη χρήση υλικών τα οποία περιείχαν ψευδάργυρο, που επιτρέπει στα επικαλυμμένα σχέδια να γίνονται ορατά στις φωσφορίζουσες αποτυπώσεις των ακτίνων Χ. Η επιστημονική ανάλυση του πίνακα χρησιμοποίησε επίσης νέες ειδικές αποτυπώσεις υπέρυθρων και υπερφασματικών ακτίνων. Η έρευνα, που ξεκίνησε το 2004 είχε δείξει αρχικά πως η στάση της Παρθένου είχε αλλάξει, αλλά τότε λίγα είχαν αποκαλυφθεί για τις άλλες αλλαγές στις θέσεις των άλλων προσώπων του πίνακα. Το 2008 είχε πραγματοποιηθεί μία 18μηνη συντήρηση κι αποκατάσταση του πίνακα, ο οποίος ξαναεκτέθηκε προς τέρψιν του κοινού το 2010.

Ο πίνακας «Η Παρθένος τω Βράχων» αποτελεί τη δεύτερη εκδοχή του Λεονάρντο για το ίδιο θέμα (μολονότι πολλοί μελετητές αμφισβητούν την πατρότητα του μεγίστου των καλλιτεχνών της Αναγέννησης). Πολλοί ειδικοί θεωρούν πως οι πελάτες του Λεονάρντο δεν έμειναν ικανοποιημένοι από τον αρχικό πίνακα και τον ανάγκασαν να τον ξαναφιλοτεχνήσει. Η πρώτη εκδοχή του 1480 ανήκει στο Μουσείο του Λούβρου.

Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου ανακοίνωσε την ανακάλυψη των επικαλυμμένων σχεδίων πριν το άνοιγμα της νέας έκθεσης στις 9 Νοεμβρίου, στην οποία το κεντρικό έκθεμα θα είναι η «Παρθένος των Βράχων» και θα αφιερώνεται στον εορτασμό των 500 χρόνων από τον θάνατο του μεγάλου καλλιτέχνη. Η έκθεση θα καταλαμβάνει τις αίθουσες του ισογείου της Πινακοθήκης και οι θεατές θα μπορούν να εξερευνήσουν τους τρόπους και τη διαδικασία εκτέλεσης των έργων του με βάση τα ευρήματα και τις αναλύσεις της επιστημονικής έρευνας.

Γιώργης-Βύρων Δάβος

Πηγή: Artsy Magazine

Υπ. Πολιτισμού: Η Κατερίνα Ευαγγελάτου νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Ελληνικού Φεστιβάλ

Πολιτισμός (in.gr) -

Η σκηνοθέτις Κατερίνα Ευαγγελάτου ορίζεται καλλιτεχνική διευθύντρια του Ελληνικού Φεστιβάλ ΑΕ, ανακοίνωσε επίσημα σήμερα το υπουργείο Πολιτισμού. Άμεσα αναμένεται να οριστούν και τα μέλη του ΔΣ του Φεστιβάλ.

Η θητεία της Κατερίνας Ευαγγελάτου, η οποία διαδέχεται τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο, θα είναι τριετής ενώ παράλληλα «θα προετοιμαστεί εγκαίρως η προκήρυξη για την πλήρωση της οικείας θέσης μετά την λήξη της θητείας της» όπως τονίζεται .

«Επιπλέον, στόχος του υπουργείου είναι, σε συνεργασία με την Καλλιτεχνική Διευθύντρια και με το νέο Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού, να καταρτιστεί και να οριστικοποιηθεί εντός του έτους ένας σύγχρονος εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας, ο οποίος θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες ενός φεστιβάλ διεθνούς εμβέλειας και μεγάλης καλλιτεχνικής βαρύτητας, όπως το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Αυτή η διαδικασία θα ακολουθηθεί άμεσα και για τους υπόλοιπους εποπτευόμενους φορείς σύγχρονου πολιτισμού» επισημαίνεται.

Τέλος, στην ίδια ανακοίνωση η υπουργός Πολιτισμού εκφράζει τις ευχαριστίες της «στον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο για την προσφορά του στο Φεστιβάλ τα τρία τελευταία χρόνια, και, στο πλαίσιο της ομαλής μετάβασης του οργανισμού στη νέα καλλιτεχνική του διεύθυνση, χαιρετίζει ότι για πρώτη φορά θα λάβει χώρα μία διαδικασία ενημέρωσης και παράδοσης-παραλαβής μεταξύ του απερχόμενου Καλλιτεχνικού Διευθυντή και της νέας Καλλιτεχνικής Διευθύντριας».

Βιογραφικό Κατερίνας Ευαγγελάτου

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου είναι αριστούχος της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου με παράλληλες σπουδές Μουσικής στο Ελληνικό Ωδείο. Μεταπτυχιακά σπούδασε Σκηνοθεσία στο Λονδίνο με Υποτροφία Ωνάση (κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου με Διάκριση [Distinction] στην Σκηνοθεσία Θεάτρου από το Midlessex University) και τη Μόσχα, (Κρατική Ακαδημία Θεατρικής Τέχνης GITIS). Μιλάει Αγγλικά, Γαλλικά και Ρώσικα.

Είναι μέλος της Εταιρείας Σπουδών της Σχολής Μωραΐτη και της Επιτροπής Υποτροφιών Μινωτή-Παξινού του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης.

Πρωτοεμφανίστηκε ως σκηνοθέτις το 2006 στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου (Άσκηση Φαντασίας- Τρίτη Εντολή), ενώ την ίδια χρονιά ίδρυσε και διηύθυνε στο «Αμφι-Θέατρο Σπύρου Α. Ευαγγελάτου» την σκηνή «Είσοδος Κινδύνου», όπου παρουσίασε τρεις παραστάσεις σε πανελλήνια πρώτη (Ερωτευμένη Νεκρή, Η Λέσχη της Αυτοκτονίας, Εκδίκηση).

Έχει σκηνοθετήσει πάνω από 20 μεγάλες παραγωγές (Πρόζα και Όπερα) σε κορυφαίους θεατρικούς Οργανισμούς της Ελλάδας και του εξωτερικού όπως το Εθνικό Θέατρο, η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, η Εθνική Λυρική Σκηνή, το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, η Κρατική Όπερα της Περμ στη Ρωσία και το Κρατικό Θέατρο του Άουγκσμπουργκ στη Γερμανία.

Στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου έχει παρουσιάσει τον Ιδομενέα του Ρόλαντ Σίμελπφενιχ στην Πειραιώς 260 (2014), τον Ρήσο στον αρχαιολογικό χώρο του Λυκείου του Αριστοτέλη (2015) και, με το Εθνικό Θέατρο, την Άλκηστη του Ευριπίδη στην Επίδαυρο (2017).

Επιπλέον, όπως έχει εξαγγελθεί, τον Ιούνιο του 2020, η Κατερίνα Ευαγγελάτου έχει ήδη κληθεί από την Εθνική Λυρική Σκηνή να σκηνοθετήσει τον Ριγκολέττο του Τζ. Βέρντι στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου.

Ασχολείται συστηματικά και με την Θεατρική Εκπαίδευση με επίκεντρο το Αρχαίο Δράμα, ενώ έχει κληθεί να δώσει μαθήματα και διαλέξεις γύρω από το Θέατρο στην Ελλάδα (Πανεπιστήμιο Αθηνών-Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Δραματική Σχολή Εθνικού Θεάτρου, Δραματική Σχολή Ωδείου Αθηνών κ.α.) και το εξωτερικό. Πρόσφατα ήταν προσκεκλημένη του New York University, όπου δίδαξε Αρχαίο Δράμα σε φοιτητές διαφόρων τμημάτων του. Το 2018 διηύθυνε το Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος του Εθνικού Θεάτρου στους Δελφούς.

Έχει τιμηθεί μεταξύ άλλων, από την Ένωση Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών με το Βραβείο Νέου Δημιουργού (Δεκέμβριος 2009), και με το Έπαθλο «Ελευθερία Σαπουντζή» για τις σκηνοθεσίες της κατά την διετία 2009-2011 (Σεπτέμβριος 2011), Η παράσταση της Όπερας Τα παραμύθια του Χόφμαν, (Κρατική Όπερα της Περμ στη Ρωσία, 2015) ήταν υποψήφια για 9 βραβεία «Χρυσή Μάσκα», τα σημαντικότερα βραβεία στο ρωσόφωνο Θέατρο, μεταξύ των οποίων Καλύτερης Παράστασης Όπερας και Καλύτερου Σκηνοθέτη.

Νέο «χτύπημα» του Έλον Μασκ: Προτείνει να βομβαρδιστεί ο Άρης με πυρηνικά

Τεχνολογία (in.gr) -

Ο ιδιοκτήτης της εταιρείας Tesla Ίλον Μασκ ξαναχτύπησε: «Βομβαρδίστε με πυρηνικά τον Άρη!» (Nuke Mars), αναφέρει σε μήνυμά του στο Twitter επαναπροτείνοντας την ιδέα του να βομβαρδισθεί ο «κόκκινος πλανήτης» με πυρηνικά όπλα προκειμένου να τον κάνουν πιο κατοικήσιμο για τον άνθρωπο.

Nuke Mars!

— Elon Musk (@elonmusk) August 16, 2019

Σκοπός του βομβαρδισμού του Άρη με πυρηνικά είναι να λιώσουν οι παγοσκεπείς κορυφές του και να απελευθερωθεί πρώτα το νερό, που είναι παγιδευμένο στους πόλους του και κατόπιν το CO2 στην ατμόσφαιρά του, ώστε με το φαινόμενο αντίστοιχο του γήινου «θερμοκηπίου», που θα δημιουργηθεί να γίνουν πιο ανεκτές οι ακραίες θερμοκρασίες του.

Το 2015 ο ‘κος Τέσλα’ είχε ξαναδιατυπώσει την θεωρία του για χρήση βόμβας υδρογόνου μπροστά στις τηλεκάμερες της εκπομπής The Late Show With Stephen Colbert, με αποτέλεσμα να τον χαρακτηρίσει ο οικοδεσπότης του ως τον «κακό των κόμικς».

Οι επιστήμονες έχουν χαρακτηρίσει όχι μόνον απραγματοποίητη, αλλά και ανεύθυνη, τη θεωρία του Μασκ, τόσο από πλευράς της διαθέσιμης από τον άνθρωπο τεχνολογία για την υλοποίησή της, όσο και για το αποτέλεσμα.

pic.twitter.com/NLzW87AZC0

— Elon Musk (@elonmusk) August 17, 2019

Το να προσπαθήσουμε να μετατρέψουμε τον Άρη σε περιβάλλον αντίστοιχο της Γης (Terraform, όπως λέγεται, κάνοντας ένα λογοπαίγνιο) αγγίζει μάλλον τα όρια της επιστημονικής φαντασίας και δεν προσεγγίζει καν τις όποιες πιθανές δυνατότητες να αποικηθεί ο πλανήτης αυτός.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Νέο «χτύπημα» του Έλον Μασκ: Προτείνει να βομβαρδιστεί ο Άρης με πυρηνικά

Επιστήμη (in.gr) -

Ο ιδιοκτήτης της εταιρείας Tesla Ίλον Μασκ ξαναχτύπησε: «Βομβαρδίστε με πυρηνικά τον Άρη!» (Nuke Mars), αναφέρει σε μήνυμά του στο Twitter επαναπροτείνοντας την ιδέα του να βομβαρδισθεί ο «κόκκινος πλανήτης» με πυρηνικά όπλα προκειμένου να τον κάνουν πιο κατοικήσιμο για τον άνθρωπο.

Nuke Mars!

— Elon Musk (@elonmusk) August 16, 2019

Σκοπός του βομβαρδισμού του Άρη με πυρηνικά είναι να λιώσουν οι παγοσκεπείς κορυφές του και να απελευθερωθεί πρώτα το νερό, που είναι παγιδευμένο στους πόλους του και κατόπιν το CO2 στην ατμόσφαιρά του, ώστε με το φαινόμενο αντίστοιχο του γήινου «θερμοκηπίου», που θα δημιουργηθεί να γίνουν πιο ανεκτές οι ακραίες θερμοκρασίες του.

Το 2015 ο ‘κος Τέσλα’ είχε ξαναδιατυπώσει την θεωρία του για χρήση βόμβας υδρογόνου μπροστά στις τηλεκάμερες της εκπομπής The Late Show With Stephen Colbert, με αποτέλεσμα να τον χαρακτηρίσει ο οικοδεσπότης του ως τον «κακό των κόμικς».

Οι επιστήμονες έχουν χαρακτηρίσει όχι μόνον απραγματοποίητη, αλλά και ανεύθυνη, τη θεωρία του Μασκ, τόσο από πλευράς της διαθέσιμης από τον άνθρωπο τεχνολογία για την υλοποίησή της, όσο και για το αποτέλεσμα.

pic.twitter.com/NLzW87AZC0

— Elon Musk (@elonmusk) August 17, 2019

Το να προσπαθήσουμε να μετατρέψουμε τον Άρη σε περιβάλλον αντίστοιχο της Γης (Terraform, όπως λέγεται, κάνοντας ένα λογοπαίγνιο) αγγίζει μάλλον τα όρια της επιστημονικής φαντασίας και δεν προσεγγίζει καν τις όποιες πιθανές δυνατότητες να αποικηθεί ο πλανήτης αυτός.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τα αντηλιακά απελευθερώνουν μέταλλα μέσα στο θαλασσινό νερό

Επιστήμη (in.gr) -

Είναι γνωστές οι πιθανές επιβλαβείς επιπτώσεις που έχουν για τα κοράλλια και άλλους θαλάσσιους οργανισμούς τα υπεριώδη φίλτρα των αντηλιακών που φοράνε οι κολυμβητές, όταν μπαίνουν στο νερό. Τώρα νέα ισπανική επιστημονική έρευνα αναδεικνύει ένα άλλο ζήτημα: τα ίχνη των μετάλλων και των ανόργανων θρεπτικών ουσιών που τα αντηλιακά απελευθερώνουν μέσα στη θάλασσα, με άγνωστες προς το παρόν επιπτώσεις για τα θαλάσσια οικοσυστήματα.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Κανταβρίας, με επικεφαλής την δρα Αρασέλι Ροντρίγκεζ-Ρομέρο του Τμήματος Χημείας, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό περιβαλλοντικής επιστήμης και τεχνολογίας «Environmental Science & Technology» της Αμερικανικής Χημικής Εταιρείας, μελέτησαν τι συμβαίνει όταν τα αντηλιακά έρχονται σε επαφή με το νερό της Μεσογείου.

Διαπίστωσαν ότι απελευθερώνονται μέσα στη θάλασσα διάφορα μέταλλα, όπως αλουμίνιο και τιτάνιο, φώσφορος και πυρίτια, καθώς και θρεπτικά συστατικά.

Οι επιστήμονες εκτίμησαν ότι σε μια τυπική καλοκαιρινή μέρα στην παραλία οι λουόμενοι μπορούν να αυξήσουν τη συγκέντρωση του αλουμινίου στο θαλασσινό νερό κατά 4% και του τιτανίου κατά σχεδόν 20%.

Με δεδομένο ότι πολλά εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο βουτάνε στα νερά αλειμμένοι με αντηλιακά, οι ερευνητές τόνισαν ότι χρειάζεται περαιτέρω έρευνα, ώστε να διερευνηθεί πώς αυτό επηρεάζει τα οικοσυστήματα της θάλασσας, όπου οι ποσότητες μετάλλων είναι πολύ χαμηλές υπό κανονικές συνθήκες, χωρίς δηλαδή την παρουσία των αντηλιακών. [Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση: https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.est.9b02739]

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τα αντηλιακά απελευθερώνουν μέταλλα μέσα στο θαλασσινό νερό

Τεχνολογία (in.gr) -

Είναι γνωστές οι πιθανές επιβλαβείς επιπτώσεις που έχουν για τα κοράλλια και άλλους θαλάσσιους οργανισμούς τα υπεριώδη φίλτρα των αντηλιακών που φοράνε οι κολυμβητές, όταν μπαίνουν στο νερό. Τώρα νέα ισπανική επιστημονική έρευνα αναδεικνύει ένα άλλο ζήτημα: τα ίχνη των μετάλλων και των ανόργανων θρεπτικών ουσιών που τα αντηλιακά απελευθερώνουν μέσα στη θάλασσα, με άγνωστες προς το παρόν επιπτώσεις για τα θαλάσσια οικοσυστήματα.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Κανταβρίας, με επικεφαλής την δρα Αρασέλι Ροντρίγκεζ-Ρομέρο του Τμήματος Χημείας, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό περιβαλλοντικής επιστήμης και τεχνολογίας «Environmental Science & Technology» της Αμερικανικής Χημικής Εταιρείας, μελέτησαν τι συμβαίνει όταν τα αντηλιακά έρχονται σε επαφή με το νερό της Μεσογείου.

Διαπίστωσαν ότι απελευθερώνονται μέσα στη θάλασσα διάφορα μέταλλα, όπως αλουμίνιο και τιτάνιο, φώσφορος και πυρίτια, καθώς και θρεπτικά συστατικά.

Οι επιστήμονες εκτίμησαν ότι σε μια τυπική καλοκαιρινή μέρα στην παραλία οι λουόμενοι μπορούν να αυξήσουν τη συγκέντρωση του αλουμινίου στο θαλασσινό νερό κατά 4% και του τιτανίου κατά σχεδόν 20%.

Με δεδομένο ότι πολλά εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο βουτάνε στα νερά αλειμμένοι με αντηλιακά, οι ερευνητές τόνισαν ότι χρειάζεται περαιτέρω έρευνα, ώστε να διερευνηθεί πώς αυτό επηρεάζει τα οικοσυστήματα της θάλασσας, όπου οι ποσότητες μετάλλων είναι πολύ χαμηλές υπό κανονικές συνθήκες, χωρίς δηλαδή την παρουσία των αντηλιακών. [Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση: https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.est.9b02739]

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πέθανε ο Ρίτσαρντ Ουίλιαμς, δημιουργός του «Ποιος σκότωσε τον Ρότζερ Ράμπιτ»

Πολιτισμός (in.gr) -

Ο Ρίτσαρντ Ουΐλιαμς, διάσημος δημιουργός κινουμένων σχεδίων και «πατέρας» του Ρότζερ Ράμπιτ στην πασίγνωστη ταινία «Ποιος σκότωσε τον Ρότζερ Ράμπιτ», έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία 86 ετών στην κατοικία του στο Μπρίστολ, όπως δημοσιεύει η εφημερίδα The Guardian, επικαλούμενη την οικογένειά του.

Ο Ουΐλιαμς γεννήθηκε το 1933 στο Τορόντο του Καναδά και κέρδισε τρία Όσκαρ: καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους (1972 ) με το «Χριστουγεννιάτικα Κάλαντα» (Α Christmas Carol) και δύο για το «Ποιος σκότωσε τον Ρότζερ Ράμπιτ», για τα ειδικά εφέ και την δημιουργία και σκηνοθεσία κινουμένων σχεδίων.

Για την ταινία αυτή, στην οποία πρωτοεμφανίσθηκε η επίσης διάσημη φιγούρα της Τζέσικα Ράμπιτ και η οποία συνδύαζε ηθοποιούς και κινούμενα σχέδια, με πρωταγωνιστή τον Μπομπ Χόσκινς, που του χάρισε και ένα βρετανικό βραβείο Bafta για τα καλύτερα ειδικά εφέ.

Στον Ουΐλιαμς είχε ανατεθεί και η τεχνική δημιουργία του Ροζ Πάνθηρα σε δύο από τις πασίγνωστες ταινίες του της δεκαετίας του ’70: «Η επιστροφή του Ροζ Πάνθηρα» (1975) και «Ο Ροζ Πάνθηρας ξαναχτυπά» (1976).

Επίσης γνωστές είναι οι ταινίες του κινουμένων σχεδίων «Ο κλέφτης της Βαγδάτης» (1993) βασισμένο στις «Χίλιες και Μία Νύκτες» και το «Τι τρέχει γατούλα; (What’s up, Pussycat) του 1965.

Φόρος τιμής στον φιλέλληνα Μπερλιόζ

Πολιτισμός (in.gr) -

Ένα ξύλινο άλογο, ύψους 6 μέτρων και βάρους 3 τόνων είναι ο Δούρειος Ίππος που εθελοντές και μαστόροι κατασκεύασαν στη γενέτειρα του Έκτωρ Μπερλιόζ ως μία εμβληματική απεικόνιση του έργου «Τρώες». Με αυτή τη φημισμένη όπερα του Γάλλου μουσουργού αρχίζει σήμερα το Φεστιβάλ Μπερλιόζ στη γενέτειρά του Λα Κοτ Σεν Αντρέ, κοντά στη Γκρενόμπλ.

«Ο Δούρειος Ίππος είναι ένα σύμβολο σημαντικό και θέλησα να συμμετέχουν οι πολίτες, γι αυτό και το εργοτάξιο ήταν ανοιχτό σε όλους τους εθελοντές», εξηγεί ο Μπρούνο Μεσινά, διευθυντής του Φεστιβάλ. Την Κυριακή οι εθελοντές θα τραβήξουν τον Δούρειο Ίππο ώστε να περάσει από το πάρκο Αλιβέτ, όπου υπάρχει αναπαράσταση τρωικού χωριού, για να τοποθετηθεί τελικά στο κάστρο της γαλλικής κωμόπολης.

Θαυμαστής του Λόρδου Βύρωνα

Παρ’ ότι θεωρείται ο πατριάρχης της γαλλικής ρομαντικής μουσικής, το ταλέντο του άργησε να εκτιμηθεί Σήμερα όμως ο Έκτωρ Μπερλιόζ έχει εισέλθει στο πάνθεον των μεγάλων μουσουργών. Αναγνωρίζεται ως πρωτοπόρος εμπνευστής του θεάματος με τη διάσταση που δίνει στις όπερες του: Ρωμαίος και Ιουλιέττα, Φανταστική Συμφωνία, Ρέκβιεμ, Τρώες.

«Επινόησε το Χόλλυγουντ πριν το Χόλλυγουντ» λέει ο Μπρουνο Μεσινά. Φιλέλληνας, φανατικός θαυμαστής του Λόρδου Βύρωνα, ο Έκτωρ Μπερλιόζ ήταν υπέρμαχος της Επανάστασης του ‘21, για την οποία μάλιστα συνέθεσε το 1826 την «Ηρωική σκηνή από την Ελληνική Επανάσταση».

Ολυμπία Τσίπηρα, Παρίσι

Σελίδες